reklama

Ženský vtip

Starý dobrý ujo Paľko E. Dobšinský je proste tak skvelý, že sa dostal aj do učebníc literatúry. Na tom nie je nič zvláštne, veď tam je veľa spisovateľov či zberateľov rozprávok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Dobšinský je ale Dobšinský. To je elegancia a obrazotvornosť. Slová prišité jedno k druhému, naukladané ako zúbky v ústočkách. Veľa prirovnaní, veľa našich ľudových zvykov. Veľa tragédie, ale takej ľudskej, nie umelej. To sú jednoducho jeho diela, podľa toho sú čitateľné a keby ste sa k nim dostali aj bez udania autora, tak viete, kto to napísal.

Jedna taká rozprávka sa volá Ženský vtip. Je o dievčati, ktoré zachráni otca pred sudcom. V konečnom dôsledku sa za sudcu vydá (čo asi nie je výhra:-) ). Záver rozprávky je v tom, že sa raz zapletie žena do súdneho sporu a muž ju vyhodí z domu. Môže si na cestu zobrať to, čo má najradšej. Hlavná hrdinka manžela-sudcu opije a pekne si ho zoberie so sebou do sedliackej chalupy. Chlap je chlap, v sedliackej chalupe nezostane a tak pekne-krásne cupitá aj so ženou späť do sudcovského domu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malému Filipovi sa rozprávka veľmi páčila. Celú dobu sa usmieval, pokrikoval. Pri každej vtipnej narážke sa mu zaleskli oči a hneď bolo vidieť, že si to zapisuje hlboko do duše.

Najkrajší bol záver hodiny. Filip krútil hlavou. Stále. Pýtam sa ho, čo sa mu nezdá. Zase len pokrútil hlavou a povedal: "To nemôže byť realistická rozprávka!" A tak ako správna učiteľka som sa nad neho sklonila a opäť mu predniesla výklad učiva o realistickej a fantastickej rozprávke. Filip sa usmial na znak toho, že všetkému rozumie, ale aj tak stále krútil hlavou a ticho mi povedal: "Aj tak je to fantastická rozprávka!"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nadýchla som sa na tretí pokus. Znova mu to začínam vysvetľovať. Zastavil ma pohybom hlavy. Ovládal všetko. Odišla som od neho a kontrolovala ostatné deti v triede.

Keď som od neho odišla, tak len za mnou zakričal: "Videli ste už takú múdru ženu?" Otočila som sa s nahnevaným pohľadom. Filip sa však usmieval. "Viem, viem. Toto je realistická rozprávka...," a ďalej si myslel svoje. Obidvaja v triede sme sa zasmiali. Ale iba my dvaja. Nik v triede tejto poznámke nerozumel.

sestra Hermana

sestra Hermana

Bloger 
  • Počet článkov:  258
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som rehoľná sestra. Píšem o všetkom, čo mi "brnkne" do nosa. Píšem poéziu a teším sa zo stretnutia s ľuďmi. Zoznam autorových rubrík:  PoéziaPrózaZamysleniaSpiritualitaškola a zážitky z nejRozprávkovoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu